Esiopetus
Esiopetus nojaa esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisiin kasvamis- ja oppimistavoitteisiin. Tiedostamme suhtautumisen ja kiinnostuksen merkityksen lapsen kokemukseen omasta identiteetistä ja kulttuurista.
Lapsilähtöisyys
Toimintakulttuurimme tukee yhdessä tekemistä ja suunnittelua. Yhdessä leikitään, askarrellaan ja siivotaan. Lapset saavat kokemusta erilaisista työtehtävistä mm. toimimalla apureina. Apureina lapset saavat auttaa pöydän kattamisessa ja juomien kaatamisessa.
Esiopetuksessa tuemme lapsia ilmaisemaan omia näkemyksiään ja mielipiteitään. Luomme yhteisiä sääntöjä ja pidämme äänestyksiä eri arjen asioihin liittyen.Käymme säännöllisesti läpi lasten toiveita koskien toimintaamme. Toivekyselyiden tukena tuokiossa on apuna erilaisia kuvia, joista lapset saavat suuntaa toiveilleen. Kaikista tärkeintä on lasten kokemus siitä, että heitä arvostetaan ja heidän mielipiteillään on merkitystä.
Järjestämme toukokuussa eskari-infon, jossa vanhemmilla on mahdollisuus esittää toivomuksia oman lapsen esiopetusvuoteen liittyen.
Esiopetuksessa on käytössä Apilatien esiopetus-kirja, jota työstetään kerran viikossa.
Tunne- ja kaveritaidot
Satujen ja tarinoiden avulla lapsia tullaan ohjaamaan ottamaan muut huomioon sekä kunnioittamaan toisten yksilöllisyyttä. Valikoimme tuokioihin myös satuja, joissa on merkityksellisyyttä (esim. ulkoisen kauneuden toissijaisuus suhteessa hyvään käytökseen ja toisten auttamiseen jne.).
Draaman avulla käsittelemme myös tunnetiloja ja ristiriitatilanteiden selvittämistä. Empatiataidot ja tunnetaidot ovat isossa osassa toimintaamme, sillä ne ovat tärkeitä paitsi vahvistamaan lasten itsetuntoa, ne myös vähentävät kiusaamista.
Leikki, liikunta ja ruokailu
Lasten leikin osuus on tärkeässä roolissa opeteltaessa kieltä, omaksuessa uusia asioita ja harjoiteltaessa vuorovaikutustaitoja. Pitkäkestoista leikkiä tuetaan ja lasten kiinnostuksen kohteina olevia leikkejä rikastetaan mm. erilaisten rekvisiittojen avulla.
Lapsia tuetaan liikunta-, ruokailu- ja lepohetkien merkityksellisyyden sisäistämiseen osana terveellisiä elämäntapoja. Harrastustoimintana 5-6-vuotiaat osallistuvat uimakouluun, joka järjestetään lähiuimahallissa.
Yhteistyö
Esiopetusryhmässä vierailee kiertävä erityisvarhaiskasvatuksen opettaja. Tarvittaessa teemme yhteistyötä esim. kuraattorin, koulupsykologin, neuvolan tai muiden ammattihenkilöiden kanssa lapsen eduksi.
Teemme yhteistyötä myös perheiden lähikoulujen ja Vanhempien tukiyhdistys Taatelipuun kanssa.